• Home /
  • Algemeen /
  • Na hoeveel herinneringen schakel je een incassobureau in?
Advies van een specialist?

Na hoeveel herinneringen schakel je een incassobureau in?

Je hebt een factuur naar je klant gestuurd, maar de uiterste betaaldatum is inmiddels verstreken. Natuurlijk is in zo’n geval je eerste gedachte om een herinnering te sturen. Of om de klant persoonlijk te spreken. Maar wat als de betaling vervolgens alsnog uitblijft? Hoeveel herinneringen moet je sturen voordat je een incassobureau inschakelt? Wij leggen het je graag uit.

Hoeveel herinneringen stuur je voor een incasso?
Heb je het bedrag na de uiterste betaaldatum nog niet op je rekening? Dan is het gebruikelijk om minimaal één aanmaning naar je klant of opdrachtgever te sturen. Nederlandse bedrijven sturen gemiddeld zelfs een tot drie aanmaningen voordat zij een incassobureau inschakelen.

Maar hoe is dit wettelijk eigenlijk bepaald? Dat is simpel, de wet verplicht niet om een aanmaning te versturen. In principe kun je dus na het verstrijken van de betaaldatum een vordering uit handen geven. De Nederlandse wetgeving maakt echter wel onderscheid tussen zakelijke klanten en particuliere klanten.

Een aanmaning sturen naar een particuliere klant
Stuur je een aanmaning naar een particuliere klant? Dan gelden de regels van de Wet Incassokosten (WIK). Je verstuurt volgens de WIK eerst een aanmaning naar de klant. Vervolgens krijgt de klant 14 dagen de tijd om alsnog tot betaling over te gaan. Daarom wordt deze aanmaning ook wel de veertiendagenbrief genoemd. Hiervoor breng je verder geen incassokosten in rekening.

Heeft de klant na 14 dagen nog niet betaald? Alleen als je de veertiendagenbrief hebt verzonden, mag je incassokosten vorderen op een particuliere klant en kun je dus een incassobureau inschakelen.

Let op! De tekst van de wikbrief dient precies te voldoen aan de tekst die de Hoge Raad heeft vastgesteld. Benieuwd hoe je een veertiendagenbrief opstelt? Bekijk ons voorbeeld.

Een aanmaning sturen naar een Nederlands bedrijf
Stuur je een aanmaning naar een ander bedrijf? Dan mag je in principe direct een incassobureau inschakelen. De regels van de WIK gelden namelijk niet voor bedrijven. Toch is het voor de klantrelatie prettiger om eerst contact op te nemen. Zo weet je gelijk of er sprake is van een misverstand of een ander probleem dat eenvoudig opgelost kan worden.

Vandaag nog je vordering indienen? Wij helpen je verder.
Geef je vordering uit handen aan fullservice incassobureau IP Nederland Incasso & Juristen. Wij voeren alle proceshandelingen – van sommatie tot beslaglegging – voor je uit. De incassokosten? Die worden verhaald op de schuldenaar. Wij brengen dan ook niets aan jou in rekening.

Meer weten over onze aanpak? Of direct aan de slag? Neem vrijblijvend contact met ons op via 072 509 06 06 of info@ipnederland.nl.

Na hoeveel herinneringen schakel je een incassobureau in?
Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.