Een factuur uit handen geven? Vergeet deze 4 dingen niet.
Als ondernemer is er helaas geen ontkomen aan: klanten die te laat of helemaal niet betalen. Dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend. Jij hebt immers je best gedaan en je klant geeft niet thuis. De factuur uit handen geven? Daar twijfel je nog over. Misschien ben je bang dat dit de relatie met je klant beschadigt. Of heb je wisselende ervaringen met incassobureaus.
Voordat je je vordering uit handen geeft, wil je natuurlijk zeker weten dat de behandeling professioneel en klantvriendelijk is. Waar moet je op letten bij het uitbesteden van je vorderingen? Wij hebben een paar aandachtspunten voor je verzameld.
1. Ga na welke stappen je tot nu toe zette.
Heb je een realistische betalingstermijn bepaald? Vermeld je de factuur- en vervaldatum op de factuur? En volg je niet-betaalde facturen snel op? Dan heb je je debiteurenbeheer in ieder geval goed op orde. Gaat een klant alsnog niet tot betaling over? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar een professionele incassopartner.
Tip: Heb je een voorbeeld van een herinnering, aanmaning of ingebrekestelling nodig? Bekijk onze voorbeeldteksten. Voor een vordering op een consument gebruik je onze 14-dagen-termijnbrief.
2. Vind een incassopartner die bij je past.
Zodra je in Google zoekt op ‘factuur uit handen geven’ vliegen de incassobureaus je om de oren. Maar welke partij past nu bij jou? In deze blog vertellen wij je daar alles over. Zo kun je ervoor kiezen om sporadisch een vordering in te dienen – of juist het volledige debiteurenbeheer uit handen te geven. Een professionele incassopartner benadert jouw debiteuren op een effectieve én klantvriendelijke wijze.
Wist je dat we bij IP Nederland naast reguliere methoden (zoals post, telefoon en e-mail) ook debiteuren benaderen via SMS, WhatsApp en social media? Wij doen er alles aan om jouw factuur zo snel mogelijk betaald te krijgen.
3. Factuur uit handen geven? Wacht niet te lang.
Twijfel je of je die ene factuur uit handen moet geven? En stel je het daarom telkens uit? Wacht er vooral niet te lang mee. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om alsnog de vordering te kunnen innen.
Klaar met wachten? Dien direct je vordering in bij IP Nederland. Wij zien in de praktijk dat laat ingediende vorderingen lastiger te innen zijn. Aarzel dus niet als je klant niet van zich laat horen. Vul in een paar minuten ons formulier in en laat ons de rest van het werk doen.
4. Laat zorgen over de verdere afhandeling los.
Krijg je al een knoop in je maag als je aan een aanmaning denkt? Laat staan een eventuele juridische procedure? Bedenk dan dat je alles hebt geprobeerd om je klant te bereiken. Vertrouw op de expertise van jouw incassopartner – en laat verdere zorgen over de afhandeling los. De meeste debiteuren gaan na onze sommatie direct tot betaling over.
Meer weten over onze werkwijze? Je bereikt ons via info@ipnederland.nl of 072 509 0606.