ACM pakt malafide incassobureaus aan
Een incassobureau in Nederland heeft onlangs een boete gekregen van €415.000, omdat het consumenten onder druk zette om onrechtmatige rekeningen te betalen. Met het uitdelen van boetes wil de Autoriteit Consument & Markt malafide incassobureaus strenger aanpakken.
Bernadette van Buchem, directeur consumentenzaken van de ACM, wil door het uitdelen van hoge boetes 'de problemen van vaak kwetsbare consumenten met deze bureaus verkleinen'.
Een deel van de incassobureaus zou al langer intimideren, onredelijk hoge kosten in rekening brengen en mensen met schulden nog verder de problemen injagen. Hoe groot de groep malafide bureaus is, weet de ACM niet exact.
Drie jaar geleden hadden consumenten in 20 procent van de gevallen te maken met onterechte vorderingen, te hoge incassokosten of het op ontoelaatbare wijze onder druk gezet worden.
Van de 231 incassobureaus die mee hebben gedaan aan een gepubliceerd onderzoek in opdracht van ACM, zegt 15 procent dat het zich 'systematisch inlaat' met agressief incasseren en 1 procent zegt daarbij regelmatig andere regels te overtreden. De vraag is wel hoe betrouwbaar dit onderzoek is, de problematiek is mogelijk groter. "Een incassobureau hoeft natuurlijk niet naar waarheid te antwoorden", erkent ACM-woordvoerder Saskia Bierling.
ACM heeft geen goed woord over voor deze malafide bedrijven waar 'een sterk egoïstisch' en 'zwak klimaat' heerst en waarin de leidinggevenden over 'zwakke persoonlijke normen beschikken'.
Volgens Bierling zijn er in Nederland partijen die mensen bepaalde abonnementen van kortingsdiensten aansmeren en dat niet altijd op een nette manier doen. "Betalen mensen niet dan volgt er een agressieve incasso." Hierbij wordt mensen bijna dreigend te verstaan gegeven een bepaald bedrag, met vaak hoge rente, snel over te maken.
Het bedrijf eiste onder andere dat consumenten rekeningen betaalden voor niet-geldige overeenkomsten. Als consumenten weigerden te betalen of opheldering vroegen over hun rekening bleef het bedrijf hardnekkig aandringen bij de consument om de rekening te betalen, stelt ACM. Het bedrijf gaf geen informatie over de rekening, ook niet als de consument de rechtsgeldigheid ervan betwistte.
Als het aan de ACM ligt wordt 'de zeer kleine groep' malafide incassobedrijven van de markt gehaald, zegt Bierling. "Het blijft bij een wens want is wettelijk niet mogelijk."
In het regeerakkoord van eind vorig jaar staat dat misstanden 'effectiever bestreden zullen worden'. Het kabinet belooft daarin een incassoregister waarin incassobureaus worden opgenomen, die voldoen aan eisen met betrekking tot oprichting, bedrijfsvoering en opleiding: als een incassobureau te vaak de fout ingaat, wordt het beboet en verliest het de registratie.
Dat niet alle incassobureaus malafide zijn, bewijst het full service incassobureau IP Nederland met haar eigen beleid en worden wanbetalers vriendelijk benaderd. Door weliswaar een strenge maar ook vriendelijke wijze van benadering wordt er getracht in contact te komen en te blijven met schuldenaren. Deze aanpak blijkt meer succesvol dan met de harde aanpak. De harde aanpak bezorgt wanbetalers stress, ze begrijpen de juridische termen vaak niet en erger nog, ze gaan er ook niet eerder door betalen.
Er kampen meer dan 600.000 Nederlandse huishoudens met problematische schulden.
IP Nederland